Nederlands
Oplossingen Industrieën Succesverhalen Kennisbank Over ons
Contact AMCSBrochures
Persbericht mei 2021

Trondheim's TRV Gruppen zet medewerkers op de eerste plaats met routeoptimalisatiesoftware.

Vraag een demo aan

Limerick, 19 mei - De TRV Group implementeert AMCS-routeoptimalisatietools om planningsefficiëntie mogelijk te maken die de complexiteit en lengte van hun verschillende afvalinzamelingsroutes egaliseert.

De TRV Group (TRV Gruppen AS) levert afvalbeheerdiensten voor de Noorse gemeente Trondheim via twee dochterondernemingen, die allemaal 100% eigendom zijn van de stad. De Trondheim Cleaning Works (Trondheim Renholdsverk AS) zorgt voor de inzameling en het beheer van huishoudelijk afval, terwijl Retura (Retura TRV AS) afvaloplossingen en containerverhuur levert voor het bedrijfsleven. In totaal heeft de TRV Group ongeveer 200 mensen in dienst bij hun afvalbeheeractiviteiten en heeft het een jaarinkomen van ongeveer 500 miljoen Noorse kroon. Na een inkoopronde eind 2020 koos de TRV Group voor AMCS Route Optimalisatie om hun afvalinzamelingsactiviteiten in deze stad met 220.000 inwoners beter te stroomlijnen.

Van het grootste belang voor de TRV Group is dat haar bedrijfsactiviteiten altijd in overeenstemming zijn met de strengste kwaliteits- en milieuvoorschriften in Noorwegen, evenals internationale normen. Het AMCS Route Optimization-systeem helpt TRV aan deze normen te voldoen en tegelijkertijd de efficiëntie van hun ophaalroutes te maximaliseren. De TRV-groep van bedrijven exploiteert momenteel ongeveer 70 vrachtwagens op hun gemeentelijke en zakelijke routes en haalt afval op uit verschillende soorten containers. Het grootste deel van de planning is tot nu toe handmatig uitgevoerd.

Route-efficiëntie automatiseren om de complexiteit te egeren

Zoals de meeste regio's van Noorwegen is de gemeente Trondheim een combinatie van dichtbevolkte gebieden en gebieden waar verzamellocaties veel meer verspreid zijn. Volgens Lars Skrøvseth, CEO van de TRV Group, betekenen deze variaties in bevolkingsdichtheid, zonering, toegankelijkheid en soorten afvalcontainers dat sommige routes langer of complexer zijn dan andere routes. "Deze verschillen in de routes kunnen gemakkelijk de indruk wekken dat sommige chauffeurs harder moeten werken dan andere, en met een handmatig planningssysteem kan dat in bepaalde gevallen waar zijn", legt Skrøvseth uit. "Door de planning en de rijroutes te automatiseren naar de optimale efficiëntie en andere criteria, kunnen we de complexiteit en lengte van routes egaliseert, zodat de werklast beter wordt verdeeld over al onze chauffeurs."

Gelukkige planners, gelukkige bestuurders

Het aanpakken van de uitdaging van meer efficiëntie – en billijkheid – in het planningsproces en de routedistributie met AMCS Routeoptimalisatie heeft zowel de planners als de chauffeurs een nieuw perspectief gegeven op hoe ze hun taken kunnen uitvoeren zodra de systeemimplementatie is voltooid. "Het zien van het systeem heeft meer enthousiasme en veel positieve verwachtingen bij onze medewerkers gebracht", zegt Skrøvseth.

"We maakten al gebruik van een geautomatiseerd ordersysteem van waaruit vier tot vijf planners handmatig de capaciteitsplanning zouden maken", vervolgt hij. "Nu kunnen we het werk beter plannen bij onze chauffeurs en kunnen onze medewerkers zien dat iedereen in principe dezelfde werkdruk heeft."

Duurzaamheidsverbeteringen als bijkomend voordeel

Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp in scandinavië en hoe dat van toepassing is op de afvalbeheer- en recyclingindustrie wordt alleen maar kritischer omdat inwoners de impact willen begrijpen en willen weten wat hun stad doet om deze te verminderen.

Tijdens het aanbestedingsproces moest TRV een keuze maken tussen vier of vijf verschillende tendered route optimalisatie oplossingen. Sommige waren specifiek voor afvalbeheer en andere niet. Uiteindelijk kwam het neer op een kwestie van prijs en efficiëntie binnen een oplossing die de specifieke uitdagingen van de afvalinzamelingsactiviteiten van de TRV Group aankondigde. De mogelijkheid om die efficiëntie te gebruiken om de duurzaamheid van hun activiteiten te verbeteren, was een extra bonus.

"Op basisniveau stelt AMCS Route Optimization ons in staat om het aantal gereden kilometers te verminderen", zegt Skrøvseth. "Dit is niet alleen het gevolg van het inkorten van de routes, maar ook omdat we meer van onze routes kunnen plannen op capaciteitsprognoses in plaats van een vast ophaalschema. Zo hebben we minder lege kilometers gereden, wat betekent dat we naast een lagere CO2-uitstoot ook een betere bezettingsgraad hebben."