Nederlands
Contact AMCSBrochures
Persbericht juni 2021

Vraag een demo aan

Limerick, 27 mei - ROAF gebruikt digitalisering om de communicatie van afvalinzamelingskllanten te verbeteren.

De opties voor klantenportal en mobiel personeel in AMCS Routeoptimalisatie betekenen meer tweerichtingsdialogen met klanten en interactie met chauffeurs.

Het intergemeentelijke Romerike Waste Processing IKS (Romerike Avfallsforedling IKS), of ROAF, ligt in de historische wijk Romerike in Noorwegen en werkt met de inzameling, sortering, recycling en hergebruik van huishoudelijk en commercieel afval. Het bedrijf bedient meer dan 200.000 inwoners (90.000 huishoudens) en 650 commerciële klanten in de gemeenten Aurskog-Høland, Enebakk, Gjerdrum, Lillestrøm, Lørenskog, Nittedal en Rælingen. ROAF exploiteert zeven recyclingstations, één actieve en zes voltooide stortplaatsen en biedt meer dan 350 inzamelpunten voor glas en metaal in deze zeven gemeenten.

ROAF is eigenaar en exploitant van een van Europa's modernste afvalsorteerinstallaties, die regelmatig en organisch afval en vijf soorten plastic verwerkt voor in totaal ongeveer 75.000 ton per jaar. Met hun circa 140 medewerkers en een focus op de circulaire economie werkt het bedrijf uitgebreid aan het milieuvriendelijke beheer van de grondstoffen uit afval en zorgt het ervoor dat ze een nieuw leven krijgen in nieuwe producten. ROAF heeft als ambitieus doel om in 2030 70% materiaalrecycling en hergebruik te realiseren.

Om dat doel te bereiken, heeft ROAF ervoor gekozen om één enkel, efficiënter afvalbeheer- en routeplanningssysteem te implementeren ter vervanging van de meerdere systemen die momenteel in gebruik zijn. AMCS Routeoptimalisatie zal niet alleen een betere organisatie, werking en overzicht van hun afvalinzamelingsdiensten mogelijk maken, het zal hen ook veel controle geven over hun klant- en containerbeheer - een primaire reden om over te stappen op een nieuw systeem.

Grip krijgen op non-conformiteit

Cruciaal voor de systeemkeuze van ROAF was crm-functionaliteit die alle relevante klantinformatie op één plek kan verzamelen, zodat deze gemakkelijk toegankelijk is, vooral voor de chauffeurs die de Mobile Workforce-applicatie gebruiken. Het moest ook klantzoekingen op overheidsinformatiesystemen afhandelen, wat het AMCS-systeem gemakkelijk vergemakkelijkt via zijn Open API-functionaliteit. Daarnaast integreert het AMCS Route Optimization-systeem automatisch orders, biedt het overzichten van klantportfolio's en maakt het differentiatie in verwijderingskosten mogelijk.

Voor ROAF is een belangrijk element bij het bereiken van de doelstelling van 70% materiaalrecycling en hergebruik een vermindering van non-conformiteit met afvalscheidingsrichtlijnen. Het zet klantmanagement voorop bij de selectie van een nieuw afvalbeheersysteem. De geïntegreerde webgebaseerde customer portal-optie biedt hen de mogelijkheid om een tweerichtingsdialoog met klanten te onderhouden. Klanten kunnen inloggen met een ID om toegang te krijgen tot informatie, opslaglocaties te bestellen, incasso's aan te vragen, hun account te bekijken en meer.

"Idealiter willen we onze klanten digitale aankondigingen kunnen bezorgen in plaats van de papieren stickers die vandaag op containers worden geplaatst voor non-conformiteit", zegt Svein Erik Engebretsen, Projectmanager Digitalisering bij ROAF. "Maar we kijken ook naar creatievere en positievere manieren om mensen bewust te maken en aan te moedigen om aandacht te besteden aan hoe ze hun afval afvoeren. We zijn onlangs begonnen met een soort loterij waar klanten hun naam en telefoonnummer kunnen schrijven op speciale groene zakken die ze gebruiken om biowaste in de containers te deponeren en elke maand selecteren we er een voor een prijs van 5.000 NOK. Drie keer per jaar bieden we een extra prijs van 10.000 NOK. ROAF haalt dagelijks zakken uit de sorteerinstallatie en plaatst deze in eigen containers. De winnaar wordt vervolgens getrokken uit de selectie in deze container. Dit gebeurt allemaal handmatig.

Stroomlijning van de logistiek van de intergemeentelijke afvalinzameling

De overstap naar AMCS Routeoptimalisatie zal het type geavanceerde routeplanning bieden dat ROAF nodig heeft om de afvalinzameling en -verwerking voor zeven verschillende gemeenten in één systeem te organiseren. Het geeft hen ook een veel beter overzicht van het bedrijf en de dagelijkse activiteiten met de inzichten die ze nodig hebben om de efficiëntie te verhogen en het planningsproces verder te vereenvoudigen. Het bedrijf exploiteert momenteel ongeveer 48 voertuigen van verschillende soorten om afval in te zamelen uit een assortiment containertypen. Deze variëren van 140 liter huishoudelijke bakken tot containers waarvoor kranen moeten worden opgetild.

Een nieuwe trend in de afvalopslag en -inzameling voor flatgebouwen zijn verzegelde ondergrondse containers die tot 8000 liter afval kunnen bevatten en worden geleegd met behulp van zuigsystemen in plaats van hijsen. Het voordeel van dit systeem is dat het beter wordt beschermd tegen de elementen en plagen. ROAF heeft al geïnvesteerd in één voertuig om van dit soort containers op te halen en zal er in de toekomst waarschijnlijk meer aan toevoegen. Ze verwachten dat het kunnen legen van dit soort containers op basis van vulniveaus steeds belangrijker zal worden naarmate er meer meerhuishoudens worden gebouwd met deze afvalinzamelingsoplossing.

ROAF verwacht ook dat de digitale verbeteringen gemakkelijkere en efficiëntere communicatie en interactie met hun bestuurder mogelijk maken. Het RouteOptimalisatiesysteem kan digitale rijlijsten rechtstreeks naar de chauffeurs genereren via de optie Mobile Workforce, en legitimatie en locatieplaatsingscontrole voor containers vergemakkelijken. Daarnaast biedt het ROAF een manier om collecties te plannen op basis van containercapaciteit, prognoses op vulniveau en on-demand legen in plaats van vaste schema's te rijden die resulteren in een inefficiënt gebruik van voertuigcapaciteit.