Alle løsninger Brancher Succeshistorier Ressourcer Om AMCS
Kontakt osBrochurer
Pressemeddelelse juni 2021

Anmod om en demo

Limerick, 27. maj - ROAF bruger digitalisering til at forbedre kundekommunikationen af affaldsindsamling.

Kundeportalen og Mobile Workforce-mulighederne i AMCS Route Optimisation betyder flere tovejsdialoger med kunder og interaktion med chauffører.

Beliggende i det historiske Romerike-distrikt i Norge arbejder det tværkommunale Romerike Waste Processing IKS (Romerike Avfallsforedling IKS) eller ROAF med indsamling, sortering, genanvendelse og genbrug af husholdnings- og handelsaffald. Virksomheden betjener mere end 200.000 indbyggere (90.000 husstande) og 650 erhvervskunder i kommunerne Aurskog-Høland, Enebakk, Gjerdrum, Lillestrøm, Lørenskog, Nittedal og Rælingen. ROAF driver syv genbrugsstationer, en aktiv og seks færdige lossepladser og leverer mere end 350 indsamlingssteder for glas og metal i disse syv kommuner.

ROAF ejer og driver et af Europas mest moderne affaldssorteringsanlæg, som behandler almindeligt og organisk affald og fem typer plast til i alt ca. 75.000 tons årligt. Med deres ca. 140 medarbejdere og fokus på den cirkulære økonomi arbejder virksomheden i vid udstrækning på at forvalte ressourcerne fra affald på en miljømæssigt forsvarlig måde og sikre, at de får nyt liv i nye produkter. ROAF har det ambitiøse mål at opnå 70 % materialegenvinding og genbrug inden 2030.

For at bidrage til at nå dette mål har ROAF valgt at indføre et enkelt og mere effektivt affaldshåndterings- og ruteplanlægningssystem til erstatning for de mange systemer, der i øjeblikket er i brug. AMCS Route Optimering vil ikke kun muliggøre en bedre organisation, drift og overblik over deres affaldsindsamlingstjenester, det vil også give dem meget kontrol over deres kunde- og containerhåndtering – en primær grund til at flytte til et nyt system.

Få styr på uoverensstemmelse

Afgørende for ROAF's valg af system var CRM-funktionalitet, der kan samle alle relevante kundeoplysninger på ét sted, så de er let tilgængelige, især for de chauffører, der bruger Mobile Workforce-applikationen. Det var også nødvendigt at håndtere kundeopslag på offentlige informationssystemer, som AMCS-systemet let letter gennem sin Open API-funktionalitet. Derudover integrerer AMCS Route Optimisation-systemet automatisk ordrer, giver overblik over kundeporteføljer og tillader differentiering i bortskaffelsesgebyrer.

For ROAF er et centralt element i at nå målet om 70 % genanvendelse og genbrug af materiale en reduktion i manglende overensstemmelse med særskilte retningslinjer for affald. Den satte kundeledelse i spidsen i udvælgelsen af et nyt affaldshåndteringssystem. Den integrerede webbaserede kundeportal giver dem mulighed for at opretholde en tovejsdialog med kunderne. Kunder kan logge ind med et id for at få adgang til oplysninger, ordreplaceringer, anmode om rykkere, gennemse deres konto og meget mere.

"Ideelt set vil vi gerne kunne levere digitale meddelelser til vores kunder i stedet for de papirklistermærker, der er placeret på containere for uoverensstemmelse i dag," siger Svein Erik Engebretsen, Digitalisation Project Manager hos ROAF. "Men vi ser også på mere kreative og positive måder at øge bevidstheden på og opfordre folk til at være opmærksomme på, hvordan de bortskaffer deres affald. Vi har for nylig startet en type lotteri, hvor kunderne kan skrive deres navn og telefonnummer på særlige grønne poser, som de bruger til at deponere bioaffald i containerne, og hver måned vælger vi en til en præmie på 5.000 NOK. Tre gange om året tilbyder vi en ekstra præmie på 10.000 NOK. ROAF trækker dagligt poser ud fra sorteringsanlægget og placerer disse i sine egne beholdere. Vinderen trækkes derefter fra det valg, der er placeret i denne beholder. Alt dette gøres manuelt.

Strømlining af logistikken i forbindelse med indsamling af tværkommunalt affald

Flytning til AMCS Route Optimering vil give den type avanceret ruteplanlægning ROAF behov for at organisere affaldsindsamling og behandling for syv forskellige kommuner i et enkelt system. Det vil også give dem et meget bedre overblik over forretningen og den daglige drift med den indsigt, de har brug for for at øge effektiviteten og yderligere forenkle planlægningsprocessen. Virksomheden driver i øjeblikket omkring 48 køretøjer af flere forskellige typer til at indsamle affald fra et udvalg af containertyper. Disse spænder fra 140-liters husholdningsbeholdere til containere, der kræver kraner til at løfte.

En ny tendens i affaldsopbevaring og indsamling til boligblokke er forseglede underjordiske containere, der kan rumme op til 8000 liter affald og tømmes ved hjælp af sugesystemer i stedet for løft. Fordelen ved dette system er, at det er bedre beskyttet mod elementer og skadedyr. ROAF har allerede investeret i et køretøj til at indsamle fra disse typer af containere og vil sandsynligvis tilføje mere i fremtiden. De forventer, at det vil blive stadig vigtigere at kunne tømme disse typer containere baseret på påfyldningsniveauer, efterhånden som der bygges flere bygninger med flere husstande med denne affaldsindsamlingsløsning.

ROAF forventer også, at de digitale forbedringer giver mulighed for lettere og mere effektiv kommunikation og interaktion med deres chauffør. Ruteoptimeringssystemet kan generere digitale kørselslister direkte til chaufførerne via Mobile Workforce-indstillingen samt lette ID-genkendelse og placeringskontrol for containere. Derudover tilbyder det ROAF en måde at planlægge samlinger på grundlag af containerkapacitet, prognoser på påfyldningsniveau og on-demand-tømning i stedet for at køre faste tidsplaner, der resulterer i en ineffektiv brug af køretøjets kapacitet.

Er du klar til at se, hvad AMCS kan gøre for dig?

Lad AMCS vise dig, hvordan du optimerer din effektivitet, øger dit overskud og får din virksomhed til at vokse.

Anmod om en demo

Webinar on Demand: Styrken ved ruteoptimering

Få indsigt i, hvordan du gør dine komplekse ruteplaner til en strømlinet proces efter behov uden de tidskrævende manuelle opgaver.

Se webinar

Begivenhed

ESG Europe Summit

Benchmark-infografikken: Et hurtigt kig på et dybt dyk i branchen

Begivenhed

Innovation og bæredygtighed for en cirkulær økonomi

AMCS Platform Brochure

Download vores brochure og find ud af, hvordan du kan arbejde smartere, mere problemfrit og mere digitalt. Det resulterer i øget overskud, forbedret effektivitet og lavere omkostninger.

Download brochure

Anmod om en demo for at vise hvordan vores software løsninger kan skabe vækst og bæredygtighed i netop din virksomhed.

Undersøge Karriere Løsninger Ressourcer Fortrolighedserklæring Juridisk meddelelse Hold kontakten Tilmeld dig vores nyhedsbrev Følg os på